Godnattbloggen!

Ikväll ska jag lägga mig tidigare än vanligt.
Så detta blogginlägg vill jag faktiskt tillägna min mamma.

Min mamma har funnits för mig i hela mitt liv. 19 ½ år har hon alltid varit där. Min mamma har inte kunnat arbeta dessa år p.g.a hennes sjukdom, fibromyalgi (kommer en förklaring om vad denna sjukdommen innebär senare i detta inlägg).
P.g.a detta har hon alltid varit hemma med mig och min bror när vi var små. Hon var hemma när man kom från skolan och hemma när man behövde henne alltid. I dessa år har hon alltid varit där när man alltid behövt henne. Svåra tider och enkla tider i livet.
Att flytta från henne som ja gjorde nu för 3 veckor sen var det svåraste som hänt mig på länge. Att ens veta att mamma inte finns där när man kommer hem, att inte ha sin vän att berätta allt för. Att ha dom där mamma och dotter-stunderna, you name it.
Såklart har hon velat arbeta men inte kunnat. Hon har försökt ett par tillfällen men hon har gått i botten igen.
Att se den närmaste personen i sitt liv lida på detta vis har varit svårt för mig då man önskade att man kunde ta hennes smärta. Men hon har alltid skinit upp endå. Hennes liv har inte varit enkelt för hon kan inte göra allt som hon vill. Hennes liv har blivit begränsat.
Men en sak vet hon och det är nog just det som gör att hon skiner upp som en sol endå. Att hon är älskad! Älskad så högt av så många. Hon har en underbar kille som tar hand om henne, Hon har 2 barn som älskar henne så mycket.
Så mamma, utan dig vet jag inte hur mitt liv skulle fungera. Du har räddat mig från mina svåraste tider.

Min högsta önskan i mitt liv är att du ska vara frisk! Skulle jag få välja mellan 100 miljoner kr eller att du skulle bli frisk resten av livet så skulle jag välja att du är frisk! För inga pengar kan ersätta dig. Inga pengar i värden skulle kunna göra mig lycklig utan dig. Du är mitt liv och min energi.
Glöm inte det mamma. Jag älskar dig Eva Jeanette Westman!

Nu till vad fibromyalgi är:
Fibromyalgi är en sjukdom som gör att man har muskelsmärtor hela tiden. Det sätter sig ibland i ett muskelfäste men ibland har man det i hela kroppen. Så man har alltid olika mycket smärta från dag till dag. Väderomslag och kyla gör smärtorna värre.
Man kan även kalla fibromyalgi för en slags mjukdelsreumatism då den angriper muskler och muskelfästen och närliggande fibrer såsom ligament och senor.
Sjukdomen gör även att man blir ovanligt trött p.g.a smärtan.


Dessa är andra besvär kan förekomma när man har fibromyalgi:

  • Sömnstörningar
  • Kraftlöshet
  • Yrsel
  • Domningar
  • Andningsrubbningar
  • Urinträngningar
  • Hud- och slemhinneproblem
  • Dimmig syn
  • Koncentrationssvårigheter
  • Stelhet
  • Huvudvärk
  • Tarmbesvär
  • Svullnad
  • Hjärtrytmrubbningar
  • Feberkänsla
  • Allergi
  • Ljud- och luktkänslighet
  • Försämrat närminne

  • Denna sjukdomen går ej att bota utan är alltså kronisk.

    Så med detta så förstår nog många hur min mamma har det. Ibland har hon så ont att hon inte ens kan gå.
    Så för er som har medlidande kan ni skänka henne en tanke för hon är verkligen världens bästa mamma!


    Min perfekta mamma och jag :)


    Kommentarer
    Postat av: Jeanette Westman

    älskar dig med gumman min

    2009-08-03 @ 23:37:11
    Postat av: Anonym

    hon är en fantaskisk mamma som jag ärligt kan säga :) kram på henne.

    2009-08-04 @ 21:22:14

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0